Živá maľba / Living Painting

živá maľbaperexSrdečne Vás pozývame do Mestskej galérie na prehliadku výstavy piateho ročníka Bienále maľby s názvom Živá maľba / Living Painting. Nájdete tu diela týchto vystavujúcich autorov: Juraj Florek, Martin Kochan, Patrícia Koyšová, Anna Krivanská, Filip Sabol, Rastislav Sedlačík a Juraj Toman. Kurátorkou výstavy je Gabriela Garlatyová,  asistentmi Tomáš Bálint a Petra Filipiaková. Výstava vznikla s podporou MKSR a potrvá do marca 2016.

 

POZVANKA_Bienale Malby.malá

Názov piateho ročníka Bienále maľby Živá maľba poukazuje na kvality, ktoré súvisia s prežívaním umelca a umelkyne. Sústreďuje sa na procesuálnosť maľby v rozdielnom prežívaní tvorby umelcom, ale aj vo fyzickom vznikaní maľby v čase a priestore, ktoré sa prejavuje napr. v pohybe ruky, štetca, v škvrne, rozmývanej machuli, štrychu a fŕkanci farby, či minimalistickej ploche, čiare…
Odráža myslenie a povahu maliara a maliarky, ale aj ich intuíciu, imagináciu a tvorivú energiu maľujúceho. Na maľovaný obraz sa dá pozerať ako na formu, ktorú popisujeme cez kvality rukopisu, originality, štýlu, farebnosti, témy… Výstava Živá maľba poukazuje na obrazy cez optiku prežívania ako kontemplatívnej aktivity, alebo zažívania a mapovania okolitého sveta.
Procesuálna organická abstrakcia Patrície Koyšovej je maľbou, ktorá pomocou farby a tvarov dynamicky prežíva a odtláča tvary životného priestoru, vesmíru, bunky, embrya. Anna Krivanská priestor analyzuje v jeho prvotných štruktúrach, konštrukciách, ktoré organicky narastajú a množia sa. Jej prežívanie má meditatívnu povahu. Na druhej strane je organické vnímanie maľby doplnené dielami, ktoré používajú procesuálnosť životnej skúsenosti umelca vnímajúceho a mapujúceho okolitý životný priestor. Takou je maľba Filipa Sabola používajúca jazyk geometrie vychádzajúcej z grafických znakov písma vpísaného do architektonických pôdorysov. Rastislav Sedlačík narába s geometrickými naráciami premyslene. Pôvodne fotorealisticky zobrazené predmestské architektúry prepisuje do jazyka neortodoxnej geometrie, vymazúva charakteristické prvky zobrazovaného miesta, zjednodušuje ich do máp a pôdorysov a do týchto obrazových situácií vpisuje šifry. Skicovito naznačuje prírodnú scenériu, aby ju zasadil do špekulatívnej hry, v ktorej sú aktívne šifry odkazujúce na avantgardné znaky Malevičových suprematistických obrazových architektúr či El-Lisického Pronounov.
Životná skúsenosť, dennodenné prežívanie je aktualizované v krajinomaľbách Juraja Floreka a Juraja Tomana, ktorí vytvárajú maľbu citujúcu a preverujúcu realistický a zobrazujúci jazyk. Štýlom expresívnej modernistickej maľby, štýlom „van goghovského“ rukopisu (Toman), dokonca už aj dobovým štýlom krajinomaľby (Florek) popisujú a zobrazujú typické pohľady na dnešné ulice, cesty, diaľnice, garáže, staveniská, továrne, teda neatraktívne a neromantické zákutia mestských vedút. Toman používa vizualitu filmového zobrazenia pripomínajúceho napríklad nostalgicky prežívanú atmosféru a scenériu filmu Zväčšenina od M. Antonioniho. Martin Kochan prináša výstave o maľbe otáznik, ktorý je v názve Bienále maľby prítomný od začiatku. Konceptuálne a nemaliarsky kreovaný fotografický výskum nájdených maliarskych situácií na stenách zateplených panelákov, miešajúci nízke s vysokým, umenie s neumením, svet umenia so svetom ulice je na výstave daný do kontaktu s abstraktnou maľbou R. Sedlačíka a F. Sabola a s jej novými oživenými formami a témami. Video M. Kochana s názvom Krajinomaľba spája konceptuálne experimenty minimalistickej maľby 60. rokov (napr. Niele Toroni) a konfrontuje ich s klasickou témou krajinárskeho zobrazenia, čím sa dostáva ku dôležitému konceptu tradičnej maľby – k pojmu nálada (Stimmung), ktorá siaha do 19. storočia k romantickej krajinomaľbe a pozdejšiemu impresionizmu. Kochan prežívanie nálady z prírodnej scenérie ako aj malebný krajinársky motív hravo nahrádza mechanickým premaľúvaním škvŕn na kôre stromov.
(Gabriela Garlatyová)

Juraj Florek, 1986, Dolný Kubín
Štúdium:
2001 – 2006 : Hotelová akadémia, Dolný Kubín
2007 – 2014 : Akadémia umení, Banská Bystrica, Fakulta výtvarných umení, Katedra maľby
2009 – 2010 : Universidad de Castilla – La Mancha, Facultad de Bellas Artes, Cuenca, Španielsko, študijný pobyt
Ocenenia:
2014 : 1. miesto v súťaži Maľba – Cena Nadácie VÚB pre mladých umelcov za maliarske dielo

Martin Kochan, 1981, Trnava
Štúdium:
1993 – 1995 : Súkromná umelecká škola, Trnava
1995 – 1999 : Stredné odborné učilište lesnícke, Banská Štiavnica, odbor : umelecko-remeselné spracovanie dreva
2001 – 2002 : Civilná vojenská služba v kultúrno-osvetovom centre DIVA – výroba dobových hudobných nástrojov, Trnava
2002 – 2007 : Trnavská univerzita, Pedagogická fakulta, odbor : učiteľstvo všeobecnovzdelávacích predmetov pre 2. stupeň ZŠ v kombinácii predmetov prírodopis – výtvarná výchova
2008 – 2010 : Vysoké učení technické, Brno, Fakulta výtvarných umění, Ateliér figurativního sochařství 1
Ocenenia:
2014 : finalista Ceny Oskára Čepana, NCSU Bratislava

Patrícia Koyšová, 1985, Nové Zámky
Štúdium:
2000 – 2004 : Stredná umelecká škola, Trenčín, odbor: navrhovanie a modelovanie odevov
2004 – 2005 : Univerzita Mateja Bela, Banská Bystrica, Fakulta humanitných vied, Katedra výtvarnej tvorby
2005 – 2011 : Vysoká škola výtvarných umení, Bratislava, Katedra maľby a iných médií, Štvrtý ateliér
2008 : Aristotelova univerzita, Solún, Grécko
od 2011 : Vysoká škola výtvarných umení, Bratislava, Štvrtý ateliér, doktorandské štúdium
Ocenenia:
2009 : finalistka súťaže Maľba – Cena Nadácie VÚB pre mladých umelcov za maliarske dielo
2011 : Cena rektora Vysokej školy výtvarných umení v kategórii výtvarné umenie za diplomovú prácu s názvom ZOOM
2012 – 2013 : finalistka súťaže Maľba – Cena Nadácie VÚB pre mladých umelcov za maliarske dielo

Anna Krivanská, 1985, Rožňava
Štúdium:
2005 – 2008 : Univerzita Mateja Bela, Banská Bystrica, Fakulta humanitných vied
2008 – 2010 : Univerzita Mateja Bela, Banská Bystrica, Pedagogická fakulta
2010 – 2012 : Akadémia umení, Banská Bystrica, Fakulta výtvarných umení, Katedra maľby
od 2014 : Akadémia umení, Banská Bystrica, Fakulta výtvarných umení, Katedra maľby, doktorandské štúdium
Ocenenia:
2012 : Cena rektora Akadémie umení, Banská Bystrica

Filip Sabol, 1989, Bratislava
Štúdium:
2005 – 2009 : Stredná škola scénického výtvarníctva, Bratislava, odbor: animovaná tvorba
2009 – 2015 : Vysoká škola výtvarných umení, Bratislava, Katedra maľby a iných médií, Štvrtý ateliér
Ocenenia:
2015 : finalista ESSL Art Award

Rastislav Sedlačík, 1980, Čadca
Štúdium:
1994 – 1998 : Súkromná škola úžitkového výtvarníctva, Topoľčany
1998 – 2002 : Vysoká škola výtvarných umení, Bratislava, Katedra úžitkového umenia
2002 : University of Houston – Clear Lake, Spojené štáty americké, výmenný študijný pobyt
2002 – 2004 : Vysoká škola výtvarných umení, Bratislava, Katedra maľby a iných médií
od 2007 : Vysoká škola výtvarných umení, Bratislava, Katedra maľby a iných médií, doktorandské štúdium
Ocenenia:
2007 – 2013 : finalista súťaže Maľba – Cena Nadácie VÚB pre mladých umelcov za maliarske dielo

Juraj Toman, 1985, Trenčín
Štúdium:
2000 – 2004 : Škola úžitkového výtvarníctva, Kremnica
2005 – 2009 : Akadémia umení, Banská Bystrica, Fakulta výtvarných umení, Ateliér klasických maliarskych disciplín
2009 – 2011 : Vysoká škola výtvarných umení, Bratislava, Ateliér I.
2011 – 2014 : Akadémia umení, Banská Bystrica, doktorandské štúdium
Ocenenia:
2011 : finalista súťaže Maľba – Cena Nadácie VÚB pre mladých umelcov za maliarske dielo

 

Komentáre

Komentáre sú uzavreté.