Anna Krivanská: Vnútorné vesmíry

anna krivanská perexPozývame Vás v piatok 26.6. o 16.00 hod. do Mestskej galérie na otvorenie výstavy mladej výtvarníčky Anny Krivanskej Vnútorné vesmíry. Anna Krivanská patrí k najmladšej generácii súčasnej maľby na Slovenku, venuje sa štrukturálnej abstraktnej maľbe. Výstava potrvá do 30. 8. 2015. Kurátori výstavy: Eva Kapsová a Štefan Balázs. Vstupné: deti do 6 rokov zdarma / žiaci a študenti: 0,30€ / dospelí: 1€.

Vnútorné vesmíry Anny Krivanskej
Anna Krivanská (*1985 Rožňava) študovala výtvarnú tvorbu na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici (2005-2008) a voľné umenie na Fakulte výtvarných umení Akadémie umení v Banskej Bystrici (2010-2012). V súčasnosti tu pokračuje v štúdiu ako doktorandka na Katedre maľby (od 2014).

Krivanská Vnútorné vesmíry malé

Anna Krivanská patrí k najmladšej generácii súčasnej maľby na Slovenku. Dlhodobo sa venuje fenoménu makro a mikro štruktúr, opierajúc sa o poznatky prírodných a spoločenských vied, skúmajúcich základné stavebné prvky všetkých živých organizmov, podstatu elementárnych častíc, či všeobecných štruktúr hmoty. Svoje skúsenosti a predstavy premieňa na racionálne podložené a emocionálne pretavené gesto štrukturálnej abstrakcie.
Jej východiská spočívajú v overovaní možností abstrahovania a štylizácie konkrétnych motívov, na ktoré sa neskôr pripája najmä problém kumulácie, zahusťovania, adície, množenia a preskupovania a to nielen v rovine samotnej abstrakcie ako kognitívno imaginačnej operácie, ale tiež v kontexte spoločenských javov ( ako ich vizuálna metafora). Autorku oslovuje myslenie filozofa a sociológa Eliasa Canettiho o masách, ktorý študuje zákonitosti utvárania masy ako súčasti spoločenských procesov ( tu je zaujímavý napr. poznatok o zákonitom zgrupovaní sa masy do formy kruhu). Na druhej strane autorka sleduje tieto procesy ako problém prírodných vied, ale tiež ako problém kognitívnych vied a filozofie. Tieto disciplíny zaznamenávajú v procese imaginovania tvaru skonkrétnenie foriem, ich v(y)stúpenie do tvaru z počiatočnej, neurčitej, zhustenej „hužvy“- z hmlovinového klbka nediferencovanej vízie.
Krivanskej poňatie kumulácie môžeme vnímať ako pohľad na mikro alebo makroštruktúry, ktoré majú svoj individuálny tvarový, výrazový aj farebný základ. V povahe drobných elementov môžeme zľahka odčítať do istej miery konkrétny figuratívny moment (predmetnú reáliu), charakteristický voľnosťou načrtnutia. Krivanská sa vysporadúva s princípom psychického automatizmu, bez ktorého by sa nediala pre kumulačné procesy typická nepredvídateľnosť. Na druhej strane dáva zhluku a chaosu kumulujúcich momentov vnútorný aj vonkajší poriadok, obrazne príbuzný s pohľadom na vesmírnu hmlovinu či detail textúry s im vlastnou dynamikou a výrazom.
Vývin Krivanskej tvorby poukazuje na diferencovanosť prístupov v práci s kumulovanými štruktúrami odrážajúci sa v maliarskych sériách, ktoré by sme mohli nazvať 1/ hlbinnými plastickými štruktúrami, 2/ štruktúrami v ploche ( rovnomerná rozpriestranenosť štruktúr) 3/ štruktúry inklinujúce k abstraktným figuráciám a 4/ štrukturálne kompozície s náznakom linearity a písma. Každá séria je spojením spontánneho a zámerného maliarskeho gesta v premyslenom kompozičnom rozvrhu.
Záver mladého vývinu autorkinej tvorby patrí experimentovaniu s motívom rorscharových škvŕn, umožňujúcich testovanie osobnostných parametrov, približujúcich záhady ľudskej psyché. Je zaujímavé sledovať, ako bude v Krivanskej tvorbe pokračovať vstupovanie do záhadných zákutí vedomia a podvedomia, do akýchsi vnútorných vesmírov, prostredníctvom osobitých obrazových vizualizácií.

Eva Kapsová, kurátorka výstavy

Komentáre

Komentáre sú uzavreté.